[TEXT: 1300 cuvinte] [LECTURĂ: aprox. 5 min. cu viteza 250 cpm.]
Cele 5 argumente care ne arată că citirea optimizată este posibilă
Ai fost vreodată curios ce se întâmplă atunci când citești?
Cum funcționează ochii tăi? Dar creierul? Cum înțelegi ceea ce citești? Sau cum memorezi?
Cel mai probabil nu. Pentru că cititul este un automatism. L-ai învățat de mic. La vârsta aceea astfel de întrebări nu existau.
Dacă între timp ai devenit curios vei găsi în acest articol câteva informații utile despre subiect.
Dacă vrei să înveți citirea optimizată atunci cunoașterea și înțelegere mecanismelor care stau la baza formării acestei deprinderi îți poate da o încredere mai mare în reușita învățării ei.
Și citirea optimizată este tot un automatism.
Adică, după ce se învață, se utilizează firesc, de fiecare dată când citești.
Dar este un automatism diferit de cel învățat pentru citirea uzuală. Asemănarea este că și citirea optimizată se învață prin repetare sistematică.
Viteza cu care citești este viteza cu care gândești.
5 argumente ne arată diferențele dintre citirea uzuală și citirea optimizată
1. Creierul: Creierul știe să facă diferența între forma plus culoare literelor și mesajul transmis cu ele.
Partea vizuală a scrisului e preluată și analizată de partea din față a creierului (lobul frontal).
Sensul informației citite este preluat și analizat în partea din spate a creierului (lobul occipital).
Practic, de la ochi, informația citită se duce pe două trasee spre creier.
Creierul tratează diferit cele două trasee și informațiile care circulă prin ele.
Unul dintre trasee este mai important ca celălalt.
Acesta este cel către partea din spate a creierului, care se ocupă de sensul informației citite.
Așa este construit creierul nostru. Este pregătit să dea mai multă atenție sensului informației citite
și mai puțină atenție formei și culorii literelor sau culorii fondului pe care sunt scrise.
Când citim ne interesează mai mult sensul informației citite și mai puțin culoarea textului.
Antrenamentul de citire optimizată stimulează activitatea acestui traseu cerebral
ca să îți fie din ce în ce mai ușor să înțelegi ce citești, pe măsură ce viteza ta de citire va crește.
AICI și
AICI
găsești și alte informații interesante despre acest subiect.
2. Ochii: Atunci când citești ochii tăi se mișcă în salturi pe text și nu continuu.
Ochii se fixează pe un cuvânt și când vezi clar acel cuvânt atunci îl poți citi.
L-ai citit apoi sari la cuvântul următor. Și tot așa, până la finalul textului.
Ochii fac aceste fixări pe cuvinte cu ajutorul unor mușchi. Iar saltul între cuvinte cu alți mușchi.
Mușchi aceștia trebuie antrenați sistematic să se miște din ce în ce mai repede pe text.
Acești mușchi au capacitatea naturală să se miște cu viteze mai mari.
Dar deocamdată nu-i folosești la capacitatea lor naturală. Din cauza automatismului numit citire uzuală.
Antrenamentul de citire rapidă optimizată stimulează și antrenează sistematic mușchii ochilor
ca să îți poți mișca din ce în ce mai repede pe cuvintele din text.
AICI și
AICI
găsești și alte informații interesante despre acest subiect.
3. Vederea periferică: Ochii au și capacitatea de a citi și înțelege grupe de cuvinte în loc cuvinte izolate.
Cuvintele care sunt grupate și au sens, ajută la citirea mai rapidă și la înțelegerea mai ușoară a textului.
Antrenamentul de citire optimizată stimulează capacitatea ochilor și vederii periferice dar și capacitatea creierului
ca să devină natural să formezi astfel de grupe de cuvinte cu sens și să le citești, în loc să citești cuvânt cu cuvânt.
AICI și
AICI
găsești și alte informații interesante despre acest subiect.
4. Corzile vocale: Citirea uzuală se învață cu voce tare. Nu ai cum să știi că citești corect dacă nu te auzi cum citești.
Și, mai important, te aud cei care te învață să citești. Doar așa ei îți pot corecta greșelile de citire și apoi îți pot confirma că citești corect.
Pentru că învățăm să citim cu voce tare ne formăm reflexul sau automatismul mișcării corzilor vocale atunci când citim.
Acest reflex începe să devină o problemă atunci când începem să citim în gând.
Asta se întâmplă destul de repede după ce am învățat să citim și dintr-un motiv cât se poate de practic.
În gând citim cam de două ori mai repede decât cu voce tare pentru că nu mai trebuie să scoatem sunete.
Problema citirii uzuale este că automatismul mișcării corzilor vocale se păstrează și când trecem la citirea fără voce.
Aceasta este cauza principală pentru care citirea uzuală este de aproximativ 250 cuvinte pe minut (cpm).
Pe când citirea optimizată începe de la 900-1000 cpm.
Antrenamentul de citire optimizată îți va forma treptat un nou automatism, acela de a citi în gând fără
să mai miști deloc corzile vocale.
AICI și
AICI
găsești și alte informații interesante despre acest subiect.
5. Memoria: Probabil că ți s-a întâmplat, nu o dată, să trebuiască să te întorci pe text ca să recitești unele pasaje.
Le-ai citit dar nu ai rămas cu nimic din ele.
Ochii au capacitatea să „memoreze” pentru un timp scurt informația citită, înainte de a o trimite către creier.
Practic, de la ochi, informația citită se duce pe două trasee spre creier.
Dacă reușești să trimiți informația la creier în acel timp scurt atunci ea ajunge acolo în formă completă și este ușor de preluat și analizat.
Dacă însă timpul de transfer către creier este mai mare decât timpul în care ochii pot „memora” informația atunci aceasta ajunge la creier incompletă.
Practic, cu cât timpul de transfer e mai mare cu atât mai mult se pierde din informație.
Timpul de transfer este timpul în care ochii reușesc să se fixeze pe cuvinte sau grupuri de cuvinte.
Antrenamentul de citire optimizată te ajută să reușești treptat să fixezi și să citești cuvintele în timpi asemănători cu capacitatea ochilor
de a „memora” informația și astfel să o poți transfera completă către creier. Așa vei asimila mult mai bine și mai repede tot ce citești.
AICI și
AICI
găsești și alte informații interesante despre acest subiect.
Atunci când citim, viteza cu care gândim este limitată la viteza cu care citim, care este și ea limitată
de viteza de mișcare a corzilor vocale. Noi avem capacitatea să vedem și să analiză informația vizuală mult mai repede.
Mult mai repede vedem și înțelegem un cuvânt, un semn, o imagine etc. dacă deja le cunoaștem sau cunoaștem contextul în care apar.
Totuși, 80% din informația pe care o primim prin simțuri vine pe cale vizuală.
Și cea mai mare parte nu este repetată sau cunoscută pentru noi.
Ca să o gestionăm eficient trebuie să decidem cât mai repede dacă o informație este sau nu utilă pentru noi.
Iar apoi să o ignorăm dacă nu ne ajută sau să o asimilăm dacă ne este utilă.
Citirea optimizată este un instrument foarte util și eficient pentru aceste activități ale creierului, memoriei și gândirii.